Productfotografie is zo oud als de fotografie zelf. Als de term: “een foto zegt meer dan een woord” ooit opgaat, dan is het wel in productbrochures. Door de explosieve opkomst van webshops is het aantal gemaakte packshots enorm gegroeid. Logisch want een foto kan precies laten zien hoe zo’n product eruit ziet. Heeft dat theekopje een gouden randje en een handgeschilderd bloemetje of is het egaal van kleur. Een goede afbeelding laat zien van wat voor een materiaal het product gemaakt is en hoe de vorm is. Allemaal informatie waar de potentiële koper om vraagt en hem kan doen besluiten om tot koop over te gaan. Zaak is dan wel, dat de foto dat ook laat zien.
Het belangrijkst voor een goede productopname is natuurlijk de belichting. Een voorwerp moet mooi egaal uitgelicht worden. Teksten en etiketten moeten leesbaar zijn en niet verscholen zijn achter hinderlijke reflecties.
Heb je te maken met gevulde flessen dan is het wenselijk dat de foto informatie geeft over de inhoud. Is het een heldere of een troebele vloeistof. Is het wel een vloeistof of is het een poeder of zijn het korreltjes. Is het witte, rosé of rode wijn wat er in die fles zit. Als je ziet dat er wat in een fles zit, moet je dat op de foto ook kunnen zien.
Wat recht is, moet ook op de foto recht zijn. Een product mag door perspectivische vertekening niet vervormen. Het stoort enorm als een recht doosje op de foto smal wegloopt.
De textuur van een stof moet je op de foto kunnen zien. De foto moet bijvoorbeeld antwoord geven of die broek van fluweel is of denim.
Een ander aspect is de kleur. De kleur van een product moet natuurlijk op de foto precies zo zijn als het in werkelijkheid ook is. Webshops kunnen in dit geval verraderlijk zijn. De kijker is niet alleen afhankelijk van de kwaliteit van de foto maar ook van de kwaliteit en instelling van zijn eigen beeldscherm. Kleurafwijkingen zijn dan haast onvermijdelijk. De professionele fotograf werkt met een gekalibreerd beeldscherm. Hij zorgt ervoor dat de kleur op het packshot goed is. Helaas heeft hij geen invloed op het scherm van de kijker.
Nog een punt van belang is congruentie in de foto’s. Creëer eenheid en rust in je brochure of webshop doordat alle produkten op een zelfde manier zijn gefotografeerd. Kies voor een rustige achtergrond.
Het lijkt me duidelijk dat een goede productfoto niet zomaar even gemaakt wordt. Het is het werk van een vakman. Het loont ook echt om dit goed te laten doen. De foto is de presentatie van het product. Precies zoals met een goede profielfoto op een socialmedia site geldt; Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken. Zorg dus dat die goed is. Zorg voor mooie foto’s en eenheid in de beelden.
De vakfotograaf biedt je uiteraard meer mogelijkheden. Zo kan hij mooie sfeerfoto’s maken maar hij kan de producten ook “vrij” zetten. Via een computerprogramma worden de producten dan “los” gemaakt van de achtergrond.
Klik op de kleine foto om voorbeelden te bekijken.
[foogallery id=”1213″]Je kunt zelf makkelijk de prijs berekenen aan de hand van het onderstaande tabel.
Aantal foto’s | Prijs per foto | levertijd | Levertijd vrijzetten |
1 t/m 10 | € 14,50 | 2-3 dagen | 2-3 dagen |
11 t/m 25 | € 12,50 | 2-3 dagen | 2-3 dagen |
26 t/m 100 | € 11,00 | 4-5 dagen | 4-5 dagen |
> 100 | € 10,50 | 4-5 dagen | 4-5 dagen |
Opstartkosten € 45,00
Vrijmaken € 7,60 per foto
Voor spoedopnames tot 25 producten is er een 24 uur service.
Prijs € 18,50 per foto. Opstartkosten € 45,00.
De rechten van de foto’s komen in Uw bezit na betaling van de laatste factuur.
Standaard wordt gekozen voor een witte achtergrond.
Maximaal 3 producten op één foto. Voor productgroepsopnames geldt het vaste studio uurtarief.
Producten moeten schoon aangeleverd worden. Dit gaat zeker op voor spiegelende en roestvrijstalen voorwerpen.
Indien de produkten verpakt zijn worden ze niet terug in de verpakking gedaan.
Produkten mogen niet groter zijn dan 50x50x50cm en niet zwaarder dan 10 kilogram.
Produkten moeten kunnen blijven staan. Hebt U producten die moeten hangen dan moet hiervoor zelf de stelling aanleveren anders worden de kosten die hiervoor gemaakt moeten worden door berekend.
Voor sfeeropnames geldt ons standaard studio tarief .
Alle genoemde prijzen zijn exclusief 21% BTW.