EEN PASFOTO IS NOG GEEN GOEDE PROFIELFOTO.
Het allereerste waar mensen naar kijken in je social media profiel is je portretfoto. Veel mensen hebben niet eens een foto. Je ziet dan een standaard icoontje. Ik merk zelf dat mijn zin om verder te kijken dan al snel minder wordt. Aangezien je maar één kans hebt om de eerste indruk te maken is het verstandig om daar voldoende aandacht aan te besteden. LinkedIn schrijft zelf dat de kans dat je profiel überhaupt wordt bekeken 14 keer groter is als je een profielfoto hebt. Als je een foto hebt dan blijkt de bezoeker 20% van de tijd te besteden aan het kijken naar deze foto. Gemiddeld kijkt iemand zo’n 6 seconden naar een profiel. Je krijgt dus 1,2 seconde om je zelf met je foto te presenteren… Zaak dus om een goede foto te plaatsen.
Als fotograaf let ik natuurlijk extra op de foto. Een aantal dingen valt daarbij op.
Soms worden “selfies” gebruikt. Of er wordt een kiekje geplaatst wat gemaakt is tijdens de vrijdagmiddagborrel. Dikwijls gemaakt met een mobiele telefoon. Gezellig, met een biertje in de hand. Leuke eerste indruk op je Facebook-pagina maar toch echt niet geschikt voor een meer zakelijk netwerk als Linkedin.
Het is dus erg belangrijk dat je vooraf bepaalt op wat voor een netwerk je de foto wilt publiceren.
Wat is nog meer belangrijk?
Ik denk dat het van belang is dat je laat zien wie je bent, maar zeker ook wat je uit wilt stralen en wie je hiermee wilt bereiken. Als ik uit ga van een zakelijke site, is je doel het vergroten van je netwerk en laten we eerlijk zijn, je wilt er op één of andere manier je voordeel mee doen. Vraag je af wie je doelgroep is. Hoe kleed ik me, hoe zit mijn haar en hoe kijk ik. Oefen gerust voor de spiegel zodat je jezelf ziet. Wat ook belangrijk is, ben wel jezelf. Draag je nooit een stropdas omdat dat niet vereist is voor je werk, draag die stropdas dan ook niet op die foto.
Die eerste indruk, je profielfoto is dus erg belangrijk.
Een goede profielfoto.
Straal uit wie je bent en waar je voor staat. Kijk recht in de lens zodat je de kijker aankijkt. Kijk met een “open” blik. Je nodigt mensen uit om verder te kijken op je profiel en je pagina. De gast op jouw pagina moet zich welkom voelen om lid te zijn van jouw netwerk. Laat de fotograaf de foto recht van voor en op ooghoogte nemen.
Ook al zie je weinig van je kleding, is die wel belangrijk. Je moet je goed voelen en je kleding helpt daarbij.
Kleuren zijn belangrijk. Alles grijs is weliswaar rustig, maar ook wel erg “grijs”. Kleur en lichte tinten trekken de aandacht. De kleur kan zitten in een detail, de blouse, de kraag van de jurk, of de stropdas.
Ik ben voorstander van rust. De belichting moet rustig zijn en mag niet een te donkere schaduw op het gezicht werpen. De kijker moet alles kunnen zien. Kies voor de achtergrond geen felle kleur. Je wilt niet dat de blik van de kijker naar de achtergrond wordt getrokken. Het is anders als de huisstijlkleur gekozen is voor alle profielfoto’s van medewerkers van dat bedrijf. Dan zorgt die kleur juist voor herkenbaarheid.
Zorg voor een rustige achtergrond.
Maak voor je profielfoto of ook wel avatar genoemd een afspraak met een goede fotograaf. Laat meteen meerdere beelden maken. Je kunt op verschillende sites dan steeds een ander plaatje gebruiken. Voor de herkenbaarheid van het bedrijf kun je alle medewerkers op dezelfde manier laten fotograferen. Hiermee vergroot je de herkenbaarheid.
Steeds de laatste vrijdag van de maand van 16.00 uur tot 18.00 uur organiseer ik een vrije inloopmiddag waar je een profielfoto kunt laten maken. Je krijgt 5 foto’s digitaal geleverd voor het gebruik op het internet. Kosten €70,00 exclusief BTW
[foogallery id=”1769″]